Vertrek en eerste dag in Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van Yoeri Wolters - WaarBenJij.nu Vertrek en eerste dag in Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van Yoeri Wolters - WaarBenJij.nu

Vertrek en eerste dag in Shanghai

Door: Yoeri Wolters

Blijf op de hoogte en volg Yoeri

26 Januari 2013 | China, Sjanghai

Waar ik nog nooit langer dan 2 weken weg ben geweest van het thuisfront ging ik nu gelijk voor 6 maanden naar Shanghai. Na de studietrip in China vorig jaar vond ik het zo geweldig dat ik besloot om hier ook mijn stage te gaan doen. Nadat ik de laatste weken van iedereen afscheid had genomen en alle zaken geregeld waren ging het avontuur nu toch echt beginnen. Toch was het besef dat ik echt 6 maanden weg zou zijn er nog niet echt. Misschien dat daardoor het afscheid ook wat minder zwaar leek dan verwacht. Toch keek ik er wel erg naar uit. 6 maanden in een totaal ander land met een totaal andere cultuur en taal.

Mijn eerste dag in Shanghai verliep niet helemaal zo als ik in gedachten had. Bij aankomst op het vliegveld bleek mijn bagage ergens achtergebleven te zijn in Londen Heathrow (waar ik moest overstappen). Het zou in ieder geval een dag duren voordat ik mijn bagage zou krijgen dus moest ik met alleen mijn handbagage naar het hostel. Gelukkig had ik al mijn belangrijke papieren, laptop en opladers in mijn handbagage zitten zodat ik toch in contact met anderen kon blijven. Eenmaal aangekomen in het hostel na in een veel te dure taxi te hebben gezeten ben ik maar eens een paar uurtjes gaan slapen. Ik had namelijk een behoorlijke jetlag door het tijdsverschil van 7 uur met NL en ik had niet goed kunnen slapen in het vliegtuig. Daarna ben ik maar eens contact gaan zoeken met Pim, Timothy en Michiel (3 vrienden van mijn studie die ook in Shanghai zaten).

Toen ik met de metro onderweg naar hun hostel was, bleek dat Michiel en Timothy bij het hockey stadion waren en vroegen of ik daarheen kwam. Dat was nogal ver buiten het centrum dus na een lange rit met de metro was ik bij het metrostation dat daar vlakbij zou moeten liggen. Nu bleek dat zij de taxi hadden genomen en dus niet wisten hoe ik vanaf het metrostation moest lopen. Ik had zowel het Chinese als Engelse adres doorgekregen maar er was geen Chinees die wist waar ik heen moest. Behalve een taxichauffeur, die eerst het ook niet leek te weten, zei dat hij mij wel daar heen kon brengen. Ik had alleen niet zoveel contant geld (kon bijna nergens pinnen met mijn creditcard of pinpas) dus vroeg of 30 yuan genoeg was. Hij zei van wel dus ik in de taxi stappen. Nu bleek het alleen geen officiele taxi te zijn maar een gewone auto. Toen zag ik dat hij best wel onlogisch reed en ik had het idee dat hij ook niet wist waar hij heen moest. We kwamen steeds meer afgelegen te zitten en ik vroeg nog hoe duur het was. Ineens zei hij 40 yuan maar dat had ik niet. Ik vertrouwde het ook niet meer dus ik zeggen dat ik dat niet had en dat hij mij hier kon afzetten en ik dan 25 yuan zou betalen (zodat ik nog wat geld overhad voor een metrokaartje). Hij deed gelukkig niet echt moeilijk maar nu stond ik dus 's avonds ergens in een buitenwijk van Shanghai zonder dat ik wist waar ik heen moest. Ik moest in ieder geval een metrolijn zien te vinden maar dat stond nergens aangegeven. Eerst dus maar eens naar een drukkere weg lopen zodat ik iets beter kon zien. Eenmaal bij een drukke weg kon ik 2 wolkenkrabbers in de verte zien waarvan ik zeker wist dat dat vlakbij het metrostation zou zijn waar ik was uitgestapt. Na zo’n 3 kwartier lopen was ik eindelijk weer bij het metrostation en kon ik naar Michiel en Timothy die ondertussen bij O´malleys, een Ierse pub, waren en nu gelukkig wel precies de weg wisten.

Eenmaal daar aangekomen hebben ik nog wat biertjes gedronken met hen. Er waren ook een aantal mensen van het hockey bij waarvan de meesten Nederlands waren. Daar heb ik nog wat mee gepraat en daarna zijn we doorgegaan naar een dancing bar genaamd Zapata’s. Het was er erg gezellig maar het drinken was erg duur (25 euro voor 4 pints Carlsberg!). Toch was het een goede afsluiting van een wat mindere dag. En dan te bedenken dat dit allemaal in 1 dag was gebeurd. Dat belooft nog wat..

Het reisverslag van de 2e dag tot en met het begin van de stage volgt nog.

  • 06 Februari 2013 - 23:50

    Diewertje:

    Wauw goed bezig, nu al een verhaal! Klinkt goed :) Ga je ook nog cultuur snuiven?

  • 07 Februari 2013 - 12:02

    Louis Wolters:

    goed verhaal, het begin is er

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yoeri

Actief sinds 28 Jan. 2013
Verslag gelezen: 145
Totaal aantal bezoekers 2220

Voorgaande reizen:

14 Februari 2014 - 09 Augustus 2014

China 2014 - Semester Exchange

25 Januari 2013 - 22 Juli 2013

6 maanden Shanghai

Landen bezocht: