Eerste 2 maanden in Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van Yoeri Wolters - WaarBenJij.nu Eerste 2 maanden in Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van Yoeri Wolters - WaarBenJij.nu

Eerste 2 maanden in Shanghai

Door: Yoeri Wolters

Blijf op de hoogte en volg Yoeri

07 April 2013 | China, Sjanghai

Ondertussen is het alweer 2 maanden geleden dat ik in Shanghai ben aangekomen dus ik vond dat het wel weer eens tijd werd voor een reisverslag. Ik wou het eigenlijk al eerder doen maar ben er nooit echt aan toegekomen. Hier dus mijn reisverslag van de eerste 2 maanden in Shanghai.

Na een rampzalige eerste dag werd ik de volgende ochtend wakker gemaakt door Martin (studiegenoot) die zojuist in Shanghai was aangekomen en de hostelkamer binnen kwam lopen. Hij zou in eerste instantie samen gaan vliegen met mij maar vanwege problemen met zijn visum moest hij een dag later vliegen. Van mijn bagage had ik nog niets gehoord dus ik besloot hen te mailen (aangezien bellen veel te duur was). Die dag ben ik naar de Chinese H&M gegaan zodat ik voor de eerste paar dagen in ieder geval wat extra kleding had want ik had natuurlijk geen idee wanneer mijn bagage zou aankomen. 2 dagen later werd ik gelukkig gebeld dat mijn bagage was aangekomen in Shanghai en later die dag was het afgeleverd bij het hostel.

Het was erg fijn dat mijn stage pas op 4 februari begon zodat ik de eerste week vrij had. Die week kon ik goed gebruiken om de jetlag een beetje weg te werken, om mijn telefoonabonnement te regelen en om met Martin op zoek te gaan naar een appartement. Zo had ik ook wat minder stress en konden we lekker rustig aan doen. Doordat hij stage liep bij een makelaarskantoor hadden wij al iemand gevonden die ons aan een appartement kon helpen. Samen met hem hebben we een aantal bezichtigingen gedaan en zijn we uiteindelijk uitgekomen op een appartement nabij Yuyuan Garden. Het appartement was echt prachtig en doordat het op de 28e verdieping lag hadden wij ook een geweldig uitzicht. Vanuit mijn slaapkamerraam kon ik zelfs de skyline van pudong zien.

Het appartement was nu gelukkig geregeld dus die stress was er gelukkig niet meer. De avond nadat wij de sleutels van het appartement kregen zijn wij carnaval wezen vieren in Shanghai (Swampegat). De Nederlandse Vereniging Shanghai had een groot feest opgezet zodat het ook in Shanghai mogelijk was om er een mooi carnavalsfeest van te maken. De dag erna heb ik met Martin al onze bagage oververhuisd en de volgende dag begon mijn stage.

Het is gemiddeld zo’n 35 minuten reizen naar mijn stage, wat goed te doen is. Het bedrijf waar ik stage loop heet Dragon Teambuilding, een bedrijf dat voor andere bedrijven team-building evenementen organiseert om de samenwerking binnen een bedrijf te stimuleren etc. Eenmaal bij mijn stage aangekomen maakte ik kennis met de collega’s en mijn baas. Mijn baas is een fransman en ik moet samen werken met een Belgische stagiar, een Russische stagaire en de Chinese assistent, een internationaal team dus. Het zijn leuke collega’s dus die 5 maanden kom ik wel door. De taken die ik moet doen zijn erg verschillend. Mijn belangrijkste taak wordt uiteindelijk het binnenhalen van nieuwe klanten dmv netwerken, opbellen en meeten. Daarnaast moeten wij veel regelen rond de teambuilding evenementen, zoals de benodigde materialen bestellen, locaties uitzoeken en nog veel meer. Tevens zal ik zelf bij die evenementen ook assisteren. Het leuke is dat je dan ook naar andere steden komt te reizen. Zo hadden wij 2 weken geleden een evenement van 2 dagen in Suzhou voor Kelly Services. Het oude gedeelte van die stad bestaat uit mooie kanalen met mooie boogbruggen en allemaal terrasjes langs het water, erg leuk om te zien. De overnachting was in een geweldig 5-sterren hotel wat door Kelly Services was betaald. Het was zeker niet verkeerd om eens een keer en in zacht bed te slapen ipv op een betonnen matras zoals dat hier bijna overal is.

Sinds de stage begonnen is vliegen de dagen voorbij. Doordeweeks ben je de hele tijd bezig met werken en in het weekend is het natuurlijk flink feesten. Shanghai is daarvoor een geweldige stad. Er zijn talloze clubs waar je heen kan en er zijn altijd wel een of meer clubs waar je die avond gratis of voor 100 yuan (12 euro) onbeperkt kan drinken. Het gratis stappen kan wanneer je meegaat met een clubpromoter. Gelukkig kennen wij er een in Shanghai waardoor wij regelmatig met hem mee kunnen en dan hebben we met die groep een eigen tafel waar tussendoor steeds drank wordt neergezet. Het maakt stappen natuurlijk altijd leuker wanneer het gratis of heel goedkoop kan. De volgende ochtend is alleen vaak wel wat minder leuk.. Behalve dat ik de bund heb bezocht en naar de fake market en fabric market ben geweest, heb ik eigenlijk nog niet heel veel cultureels ondernomen. Shanghai is, in tegenstelling tot Beijing, ook niet echt een stad waar heel veel musea en tempels zijn. Er zijn wel mooie plekken om te bezoeken en voor de culturele bezichtigingen zal ik waarschijnlijk toch naar de steden rondom Shanghai moeten gaan. Dat ben ik in April en Mei ook van plan aangezien alles dan meer in bloei is en het weer ook een stuk beter is. Nu is het weer nog heel erg wisselvallig. Tijdens het event met Kelly Services was het zonnig en maarliefst 31 (!) graden, terwijl het een week eerder nog bewolkt en slechts 6 graden was. Niet lang daarvoor lag er zelfs nog sneeuw. Je raakt er naar verloop van tijd wel gewend aan.

Vorig weekend (30 en 31 maart) hebben we weer een event georganiseerd. Ditmaal voor Gerflor in Yangzhou. De eerste dag was vooral zwaar omdat ik om 4 uur ’s ochtends al uit bed moest omdat we om kwart voor 6 vanaf het kantoor naar Yangzhou zouden vertrekken. Die avond waren we om 10 uur ook pas klaar. De volgende dag was gelukkig wat relaxter omdat we met de groep wat toeristische plekken gingen bezoeken en ze vooral veel vrije tijd voor zichzelf hadden dus wij uiteindelijk ook. We hebben daar een park bezocht met mooie tuinen en oude typisch chinese gebouwen. Daarna hebben we nog een straat bezocht met allerlei kraampjes waar ik vooral met mijn collega’s gewoon op het gras ben gaan liggen en ik dus eindelijk wat kon bijslapen. Het was wel grappig om te zien dat ze in Yangzhou iets minder gewend zijn aan Westerse mensen dan in Shanghai. In het park op de eerste dag werden we al raar aangekeken en vooral tijdens de toeristische activiteiten waren er veel nieuwsgierige mensen en vele wilden ook op de foto. Wij waren interessanter dan de toeristische plek zelf.

Dit weekend had ik 4 dagen vrij doordat ik donderdag en vrijdag heb vrij genomen aangezien ik vorig weekend moest werken. De eerste 3 dagen ben ik flink wezen stappen en zondag is er toch echt eindelijk iets ondernomen. Ik heb samen met Jurriaan, Tom en Marjolaine een willekeurige metrolijn gepakt en zijn helemaal naar het einde gegaan, naar de buitenwijken van Shanghai. Eenmaal aangekomen zagen we dat er nog heel veel in aanbouw was en een groot deel nog leeg stond. Deze wijk was vooral bedoeld voor de rijkere mensen aangezien het heel luxieuze gebouwen waren. Helaas bleken de rijke mensen niet zo geïnteresseerd want er was daar geen hond te bekennen. Het was een apart beeld om te zien aangezien het centrum van Shanghai altijd ontzettend druk is. We zijn ook langs een plek gelopen wat waarschijnlijk een soort attractiepark had moeten worden waar ook mensen zouden komen te wonen. Er was een leegstaand sprookjesachtig kasteel en omliggende huizen in diezelfde stijl gebouwd. Later die dag zijn we naar Century park gegaan waar we langs het meer op het gras hebben gelegen aangezien het eindelijk weer eens mooi weer was (14 graden en zon).

De komende weken zal ik ook meer dingen gaan bezoeken aangezien het weer eindelijk steeds beter lijkt te worden. Voor de 25e van april zal ik naar Hong Kong moeten om mijn visum te gaan regelen aangezien die maar voor 90 dagen is. Het is nog onduidelijk of ik alleen mijn 2e entry moet laten afstrepen en dat ik dan weer terug kan of dat ik een heel nieuw visum moet aanvragen (wat dus stukken duurder is). Hopelijk zal ondertussen de uitgebroken vogelgriep in Shanghai onder controle zijn en zal Noord-Korea nog niks hebben ondernomen. Het laatste zal denk ik uiteindelijk ook wel meevallen. Ik zal over ongeveer een maand denk ik weer een nieuw reisverslag uploaden. Ik zal in ieder geval vaker wat uploaden zodat het niet in een keer een heel lang verhaal zal zijn zoals dit verslag.

Groetjes,


Yoeri

  • 07 April 2013 - 18:22

    Heidy:

    Leuk verslag, Yoeri. Ik heb via Diewertje ook je foto`s gezien. Goed bezig!
    Ik hoop inderdaad dat de toestand met Korea en de vogelgriep uiteindelijk meevalt.
    Groetjes vanuit een zonnig nederland !

  • 07 April 2013 - 19:44

    Diewertje:

    Jaa goed verhaal! Heel raar dat lege gedeelte in zo'n gigantische stad. Kun je niet even een appartementje voor ons regelen? :)

  • 08 April 2013 - 03:20

    Yoeri Wolters:

    Als jullie het geld hebben dan kan ik dat zeker doen haha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yoeri

Actief sinds 28 Jan. 2013
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 2219

Voorgaande reizen:

14 Februari 2014 - 09 Augustus 2014

China 2014 - Semester Exchange

25 Januari 2013 - 22 Juli 2013

6 maanden Shanghai

Landen bezocht: